loading...
پیام لارستان
پیام لارستان بازدید : 31 دوشنبه 21 مهر 1393 نظرات (0)

8 فايده و ضرر زنجبيل براي سلامتي


خبرگزاري آريا-زنجبيل با تمام خواصي که دارد مي‌تواند براي افرادي که از بيماري‌هاي خاصي رنج مي‌برند مضر نيز باشد. در اين مطلب شما را با خواص و مضرات زنجبيل بيشتر آشنا مي‌کنيم. لطفاً با ما همراه باشيد.
به گزارش خبرگزاري آريا،زنجبيل يک تنه مي‌تواند طعم هر غذا يا شيريني را از اين رو به آن رو کند. علاوه بر طعم‌دهي خواص درماني زيادي نيز براي اين ادويه قائل شده‌اند؛ اما با تمام خواصي که دارد مي‌تواند براي افرادي که از بيماري‌هاي خاصي رنج مي‌برند مضر نيز باشد. در اين مطلب شما را با خواص و مضرات زنجبيل بيشتر آشنا مي‌کنيم. لطفاً با ما همراه باشيد.
زنجبيل براي کاهش حالت نفخ
اگر هميشه نفخ مي‌کنيد توصيه مي‌کنيم به چاي خود کمي زنجبيل اضافه کنيد و يا اينکه يک تکه‌ي کوچک زنجبيل تازه و پوست‌کنده بجويد. شما همچنين مي‌توانيد براي جلوگيري از نفخ حاصل از خوردن حبوبات يک تا دو ورقه‌ي نازک زنجبيل تازه را به غذاي حاوي اين مواد اضافه کنيد. خواهيد ديد که حالت نفختان به ميزان قابل‌توجهي کاهش پيدا خواهد کرد.
زنجبيل براي تسکين درد
نتايج پژوهش‌هاي متعدد نشان مي‌دهد که افرادي که با شروع اولين علائم ميگرن يا سردرد زنجبيل مصرف مي‌کنند درد کمتري احساس مي‌کنند. به خاطر اينکه ترکيبات موجود در زنجبيل باعث مسدود شدن ترشح هورمون‌هاي التهاب زا مي‌شود. نتايج بررسي‌هاي ديگر نيز نشان مي‌دهد زنجبيل مي‌تواند به بهبود و تسکين آرتريت کمک کند.
به عقيده‌ي محققان افرادي که از آرتروز يا پولي آرتريت روماتوئيد رنج مي‌برند و روزانه پودر زنجبيل ميل مي‌کنند درد و تورم کمتري در مفاصل خود احساس مي‌کنند. توصيه مي‌کنيم مقداري پودر زنجبيل به شير يا چاي خود اضافه کنيد. مي‌توانيد از زنجبيل تازه براي تهيه‌ي غذاهايتان نيز استفاده کنيد.
زنجبيل براي پيشگيري از خطر ابتلا به سرطان
اگر در گذشته مردم از قحطي، وبا و يا طاعون و غيره مي‌مردند امروزه سرطان بلاي جان انسان شده است. به نظر مي‌رسد که چاره‌اي جز تلاش براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري مهلک نيز وجود ندارد. نتايج پژوهش‌هاي متعدد نشان مي‌دهد که زنجبيل حاوي ترکيباتي است که خواص ضدسرطاني دارند. محققان مشاهده کرده‌اند که زنجبيل با سلول‌هاي سرطاني تخمدان مقابله مي‌کنند. نتايج بررسي‌هاي ديگر نيز نشان مي‌دهد که مصرف زنجبيل تازه باعث کاهش التهاب‌هاي کولون (روده) مي‌شود.
زنجبيل در دوره‌ي بارداري: آري يا نه؟
در خصوص مصرف زنجبيل در دوره‌ي بارداري اتفاق نظري بين محققان وجود ندارد. نتايج پژوهش‌هاي مختلف نتايج مختلفي را نيز نشان داده است. برخي از مطالعات نشان مي‌دهند که رابطه‌اي بين مصرف زنجبيل و سقط‌جنين وجود دارد. نتايج بررسي‌هاي ديگر حاکي از اين است که مصرف اين ادويه باعث بروز مشکلات و عوارضي در اين دوره مي‌شود.
درحالي‌که بررسي‌هاي متعدد ديگر نشان مي‌دهد که مصرف زنجبيل در دوره‌ي بارداري نه تنها مشکلي به بار نمي‌آورد بلکه باعث تسکين حالت تهوع نيز مي‌شود. به همين دليل توصيه مي‌کنيم که شما قبل از مصرف مکمل يا خود زنجبيل با پزشکتان مشورت کنيد. چون بسياري از خانم‌ها براي مقابله با حالت تهوع‌هاي صبحگاهي از اين ادويه استفاده مي‌کنند.
زنجبيل باعث بروز التهاب‌هاي دهاني مي‌شود
در طب سنتي اين اعتقاد وجود دارد که زنجبيل گرمي است و باعث گرم شدن بدن مي‌شود؛ يعني اينکه باعث مي‌شود بدن گرماي بيشتري توليد کند. امکان دارد اين مسئله نيز باعث بروز التهاب در دهان و مخاط شده و ايجاد سوزش يا خارش کند. اگر شما با مصرف زنجبيل احساس التهاب و سوزش در دهان داشتيد از مصرف آن بپرهيزيد.
زنجبيل باعث تسکين حالت تهوع مي‌شود
اگر به دليل ورود يک ويروس به بدنتان و يا حالت تهوع ناشي از ماشين‌گرفتگي و غيره دچار حالت تهوع مي‌شويد زنجبيل مي‌تواند به دادتان برسد. پودر، نوشيدني زنجبيل، قرص و يا مرباي آن باعث تسکين معده و جلوگيري از آشوب آن مي‌شود. نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهد که زنجبيل به اندازه‌ي داروي اسکوپولامين يا همان هيوسين موثر عمل مي‌کند. اين دارو که بدون نسخه تجويز مي‌شود و براي پيشگيري از ماشين‌گرفتگي، دل درد و غيره مصرف مي‌شود.
زنجبيل مي‌تواند باعث کاهش قند خون شود
نتايج يک پژوهش جديد نشان مي‌دهد که پودر زنجبيل در افرادي که از ديابت نوع 2 رنج مي‌برند باعث کاهش قند خون مي‌شود. اگر شما نيز از اين بيماري رنج مي‌بريد و نگران ميزان قند خونتان هستيد با پزشک معالجه‌ي خود در خصوص مصرف زنجبيل مشورت کنيد.
اگر پزشکتان تشخيص بدهد که مصرف اين ادويه با داروهايتان تداخل ايجاد نکند مي‌توانيد از آن براي کنترل هر چه بيشتر قند خونتان استفاده کنيد. توجه داشته باشيد که در برخي موارد مصرف زنجبيل مي‌تواند تأثير خطرناکي روي ميزان انسولين بدنتان داشته باشد.
زنجبيل همپاي داروهاي ضدانعقاد خون
نتايج يک پژوهش استراليايي نشان مي‌دهد که زنجبيل يک ضدانعقاد قوي است که تا حدودي قوي تر از آسپرين نيز محسوب مي‌شود.
در نتيجه مصرف آن براي بيماراني که داروهاي رقيق‌کننده‌ي خون مصرف مي‌کنند توصيه نمي‌شود. به خاطر اينکه خطر خونريزي يا کبودي را در آن‌ها بالا مي‌برد. اگر مشکل خونريزي داريد و يا از داروهاي رقيق‌کننده‌ي خون استفاده مي‌کنيد بهتر است از مصرف زنجبيل بپرهيزيد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 108
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 37
  • بازدید امروز : 110
  • باردید دیروز : 188
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 855
  • بازدید ماه : 1,588
  • بازدید سال : 9,737
  • بازدید کلی : 78,737
  • کدهای اختصاصی